Aftrap ‘Reparatie Kerktoren’

Onder het motto ‘Waardeer het, Repareer het’ werd zaterdagmiddag het officiële startsignaal gegeven voor het traject ter repartie van de Katholieke Kerktoren.

De toren gaat al een poosje mee (1910) en is nu dringend toe aan een opknapbeurt.
Dat is echter nogal een klus.
Een heus Torenteam heeft zich over het euvel gebogen en is een actie gestart.
En ze zetten meteen maar (toren)hoog in; ze zijn op zoek naar mensen, materialen en financiële middelen.

Dit alles werd gepresenteerd tijdens de Open-Toren-Dag op zaterdag 19 oktober.
Reeds gepasseerde projecten werden benoemd en getoond.
Reparatie van de toren is het slotstuk van het geheel.
Een financieel plaatje was opgenomen in de presentatie, evenals een planning; inzamelingsactie, vergunningen, aanbestedingen en daadwerkelijke uitvoering.
Met een gelukje zal deze uitvoering herfst 2020 zijn intrede doen.
De Historische Kring heeft flink in de archieven lopen spitten en kon zodoende een groot aantal oude beelden, artikelen en foto’s van de kerk en de reeds gepasseerde projecten laten zien.
Tijdens de Open Torendag was er natuurlijk ook de mogelijkheid om een kijkje in de toren te nemen.
Diverse koren zorgden voor een gezellig achtergrond muziekje; Con Amore zong het hoogste lied, ook het Dameskoor blies hoog van de toren.
Voices kwam meteen tot de kern door een speciaal geschreven “Money, Money, Money’ van Abba ten gehore te brengen.
Het draait tenslotte allemaal om geld.
Geld dat nodig is om de enige karakteristieke toren die ons kerkdorp rijk is, te behouden.
Binnenkort zullen alle parochianen een brief ontvangen waarin om een bijdrage wordt gevraagd.
Ook lokale ondernemers wordt gevraagd of zij een (financiële of materiële) steen kunnen bijdragen.
De gehele presentatie is op deze site te bekijken.
Er is ook een prachtige drone-opname van Ernst Wijnand waarin duidelijk is te zien dat nood torenhoog is.
Klik hier voor de link naar de drone-opname.

Bezichtiging Open Torendag:

Presentatie groot onderhoud kerk: