Waken en wandelen in paasnacht

Met ruim 35 jongeren en leiding trokken we de donkere nacht in, richting de Heilig Hart Kerk. Daar aangekomen kregen we uitleg over en proefden we van het traditionele Joodse Seidermaal. Toen we weer buiten stonden ging de reis over de Driepuntsbrug en het fietspad van de Migaweg richting Dalmsholte. Buiten de bebouwde kom is het donker, het waait flink en je moet je weg zoeken. Bij het gastvrije huis van de familie Warmelink ontmoetten we Pilatus, die luisterde naar het volk en zijn handen in onschuld waste. Verder ging de voettocht, door de donkere (en gelukkig nog droge) nacht naar Nieuwe Brug. Onderweg kregen we bij een stop heerlijke warme chocolademelk en belegde broodjes en kon, wie moest, even op het chemisch toiletje, dat mee gegaan was in de bezem-vrachtwagen. Op de Parallelweg richting Lemele kwamen we quizvragen over Pasen tegen, evenals late Dijkgangers, die al slingerend huiswaarts fietsten! Rond half zes kwamen we aan bij de Schakel in Lemele. De eerste vogels begonnen al weer te fluiten. Weer even een plas- en drinkpauze. Niet te lang wachten, want de vermoeidheid begon toe te slaan, enkele jongelui lagen al languit op hun jas. In de donkere Ichthuskerk schreef ieder op een briefje waar hij of zij bang voor was, zorgen over maakte  of verdriet over had. Met een hamer en een spijker werd dat letterlijk door iedereen in stilte aan het kruis genageld. Dat maakte indruk; dat gehamer in die donkere kerk, waar je, net als bij de Klaagmuur, je zorgen aan God gaf. De laatste etappe kwam in zicht: we liepen de berg op naar de leeuw. Van verre zagen we het verlichte kruis van de Passion al staan. Het werd licht om ons heen: de Paasmorgen brak aan! Daar hadden we de afsluiting en toen kwamen de diverse ouders aanzetten met heerlijke ontbijtjes! Dat smaakte geweldig. Vol van indrukken, soms met zere voeten en met veel slaap gingen we huiswaarts. Vrolijk Pasen!

We bedanken hierbij de kosters van de kerken, Henri Arnold (Pilatus) , fam. Warmelink, Ineke Linthorst (voor de portable-wc)  Thomas, Manon, Arjan en Dineke, Eva, Demi, Judith en Ayla, voor het mee-organiseren! Misschien een volgend jaar weer?!? Groeten van Brianne, Marco, Felice en Jenneke