Het nieuwe beleid van kardinaal Eijk

Klik hier om de petitie te ondertekenen!!!

Zoals we allemaal weten is er een schreeuwend gebrek aan priesters in het aartsbisdom.
Om het voorgaan daarin te voorzien zijn naast de H. Eucharistievieringen ook Woord- en Communievieringen ingevoerd.
Op die manier is het mogelijk om in het weekend, als er niet voldoende priesters beschikbaar zijn, alsnog de H. Communie te ontvangen.

In zijn nieuwe beleidsplan “Blijft dit doen om mij te gedenken” stelt de kardinaal dat binnen 5 jaar de Woord- en Communievieringen in het weekend moeten verdwijnen.
Daarmee stopt de kardinaal met een beleid, dat al lang bestaat en tot veler tevredenheid wordt uitgevoerd.
De kardinaal ontneemt door dit nieuwe beleid veel gelovigen de mogelijkheid om in het weekend de hostie te ontvangen om zo de dood en verrijzenis van onze Heer Jezus Christus te gedenken.
Tevens kiest de kardinaal er voor om alleen de weinige priesters in te zetten en diakens, pastoraal werkers en daartoe opgeleide leken buiten te sluiten.

Doordat woord-communievieringen in de toekomst van het toneel verdwijnen versterkt de kardinaal met dit nieuwe beleid ook nog eens dat de vitaliteit van onze lokale geloofsgemeenschappen snel zal verminderen.
Om die reden is er veel commotie ontstaan onder bestuurders, vrijwillige voorgangers en gelovigen, zoals ook in verschillende kranten heeft gestaan.
Ook wij vinden dat het bestaande beleid van H. Eucharistievieringen, aangevuld met Woord- en Communievieringen, in het weekend gehandhaafd moet blijven.

Dat standpunt is daarom in een petitie weergegeven, deze vindt u in de bijlage.

Uw Locatieraad en pastoraatsgroep laat u weten deze petitie volledig te ondersteunen en zal deze petitie ondertekenen en naar kardinaal Eijk sturen.

Tevens willen wij u in de gelegenheid stellen om ook uw stem te laten horen.
Daartoe hebben wij de petities achter in het parochiecentrum en achter in de kerk gelegd en als bijlage bij deze mail toegevoegd.
Tot en met Kerstmis kunt u een petitie ondertekenen en naar de kardinaal sturen of stopt u deze in de brievenbus van ons parochiecentrum.
U kunt de petitie uitprinten en ondertekenen en vervolgens per post of digitaal verzenden.

Per post: Zijne Excellentie kardinaal W.J. Eijk
               Aartsbisdom Utrecht
               3508 SB Utrecht

Per mail: Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken. of Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.

U kunt ook de petitie ondertekenen achter in onze kerk of in het parochiecentrum. Wij zullen dan zorgen dat deze handtekeningen tijdig naar Utrecht worden verstuurd.

We vertrouwen er op, dat de kardinaal naar zijn parochianen luistert en dat hij op zijn schreden terugkeert
en het huidige beleid handhaaft zolang er onvoldoende priesters zijn om in elke geloofsgemeenschap een H. Eucharistieviering te verzorgen.

Met vriendelijke groet;

Locatieraad, pastoraatsgroep en werkgroep woord-communievieringen
Heilig Hart van Jezus, Lemelerveld