Muziek verbindt – Con Amore zingt Oekraïense volkslied

Afgelopen zondag 13 maart mocht het gemengd koor Con Amore na precies twee jaar voor het eerst weer zonder beperkende coronamaatregelen muzikale medewerking verlenen aan een dienst in de H. Hartkerk. Blij met de versoepelingen, maar aangeslagen door het oorlogsgeweld in Oekraïne brachten de koorzangers het Oekraïense volkslied ten gehore.

Tekst volkslied Oekraïne

Sjtsje ne vmerla Oekrajiny i slava, i volja,
Sjtsje nam, brattja molodiji, oesmichnetsja dolja.
Zhynoet nasji vorozjenky, jak rosa na sontsi,
Zapanoejem i my, brattja, oe svojij storontsi.

Refrein (2x):
Doesjoe j tilo my polozjym za nasjoe svobodoe.
I pokazjem, sjtsjo my, brattja, kozatskoho rodoe.

Nederlandse vertaling
Nog is Oekraïnes glorie niet vergaan, noch zijn vrijheid,
Nog zal het lot ons, jonge broeders, toelachen.
Verdwijnen zullen onze vijanden als dauw in de zon,
en ook wij, broeders, zullen heersen in ons eigen land.

Refrein (2x):
Onze ziel en ons lichaam zullen wij geven voor onze vrijheid.
En wij zullen tonen dat wij, broeders, van het geslacht der Kozakken zijn.

Bijzondere medewerking aan de dienst werd verleend door de werkgroep Missie, Ontwikkeling en Vrede (MOV), die aandacht vroeg voor het project van Vastenactie 2022. Dit gaat over het met voeten treden van de landrechten van inheemse volken door overheden en grote bedrijven. Op verschillende plekken in de wereld delven inheemse volken het onderspit als hun middelen van bestaan, landbouwgrond en rivierwater, hen worden ontnomen ten gunste van bijvoorbeeld de bouw van stuwdammen of de aanleg van grote palmolieplantages. Voor velen in onze wereld is dit een ver-mijn-bed-show. Daarom werd via een filmpje een vertaalslag gemaakt naar Nederland. In het filmpje werd de kerkgangers getoond hoe in Nederland grondeigenaren worden verdreven ten behoeve van de bouw van een datacenter. Gelukkig voor ons Nederlanders is dit alleen maar een denkbeeldige situatie, maar voor de inheemse volken is het verre van denkbeeldig.

Vastenactie 2022 maakt zich sterk voor deze volken. Van harte aanbevolen.
De hele dienst van zondag 13 maart is hier te bekijken