Restauratie kerktoren voltooid

Met de slogan “waardeer het, repareer het” startte de actie voor het restaureren van de kerktoren.
De waardering kwam er vanuit de bevolking van Lemelerveld in de vorm van een flinke financiële bijdrage.
Daarmee kon de reparatie van het voegwerk, de glas in lood ramen, het uurwerk en de galmgaten in werking worden gesteld.

Begin maart werden de steigers geplaatst en vorige week donderdag werden de laatste voorzetramen voor de glas-in-lood vensters geplaatst en daarmee is de restauratie van de kerktoren afgerond.

Het gehele traject is voortvarend verlopen, ondanks een paar koude winderige weken aan het begin en de beperkingen die de coronaregels met zich mee brachten.
Door deze regels moest het aantal personen op de bouw goed worden geregeld.
Toch waren er op één moment zes broers op de bouw aanwezig.
Op de steigers stonden de gebroeders Tesselink te voegen, bij het uurwerk waren de broers van Kerkhof van het betreffende bedrijf actief en vanuit de parochie waren de broertjes Koggel aan het werk.
Met name Theo Koggel heeft met zijn vakmanschap en zijn bijna dagelijkse aanwezigheid een cruciale rol gespeeld in dit voortvarend verlopende project.
Met als eindresultaat aan de buitenkant; de zichtbaar strak ingevoegde stenen, het nieuwe hout in de galmgaten en bij nacht de heldere ledverlichting rond de wijzerplaten.

De parochie bedankt alle mensen en bedrijven uit Lemelerveld voor hun bijdrage en hoopt aan jullie, wanneer de regels het toelaten, deze herfst het resultaat ook aan de binnenkant te kunnen laten bezichtigen.

Klik hier om alle vorderingen stap voor stap te bekijken.

Verslag: Theo Koggel

Foto: Hans Heerink