Meer informatie

Tienerclub naar Auschwitz-Birkenau

In de herfstvakantie zijn wij met groep 4 van de Tienerclub voor 3 nachten naar Polen geweest voor een bezoek aan Auschwitz-Birkenau.
We vertrokken maandag om half 10 vanaf Sprankel naar Eindhoven airport. Om half 2 vlogen we naar Katowice, daar kwamen we rond 3 uur aan en moesten toen nog anderhalf uur in de bus naar ons hotel in Krakau. Eenmaal daar aangekomen kon iedereen even een beetje uitrusten. Het hotel was heel simpel en de bedden waren hard. ’s Avonds zijn we wezen eten in Krakau, na het eten zijn we nog even door de mooie stad gelopen en weer terug naar het hotel gegaan. Daar hebben we een spelletje gedaan en daarna nog bij elkaar op de kamer gezeten en uiteindelijk allemaal gaan slapen.
De volgende ochtend dinsdag 24 oktober. Eerst hadden we een Pools ontbijt, daarna gingen we een stadswandeling maken door Krakau met een gids die alles goed uitlegde over het verleden van Krakau en de joodse wijk. De stadswandeling duurde tot half 12. Krakau is een mooie, goed onderhouden, nette stad met veel mooie historische panden. Daarna gingen we lunchen in de joodse wijk, er was daar een soort plein met allemaal kleine eettentjes, waar je van alles kon eten, bv pizzabroodjes, kebab en patat, alle kinderen mochten wat uitkiezen en hebben daar heerlijk gegeten. In de middag kreeg iedereen vrijetijd. De kinderen gingen gezamenlijk naar een groot overdekt winkelcentrum. Na een paar uur waren de meeste kinderen er wel klaar mee en liepen ze naar het hotel.
De vele stappen maken beviel de meeste niet erg en kregen last van hun voeten. Die dag hebben we rond de 27 duizend stappen gezet. Iedereen was rond 16.00 terug in het hotel en ging uitrusten. Rond zeven uur gingen we weer weg om te gaan eten, dit keer aten we pizza. We konden zelf kiezen wat we op de pizza wilden. Toen iedereen zijn eten op had gingen we bowlen iedereen was erg fanatiek de een was wat beter dan de ander. Nadat we gezellig hadden gebowld gingen we weer terug naar het hotel en hebben de kinderen samen op hun kamers gezeten en zijn gaan slapen. Op de 3e dag gingen we naar
Auschwitz-Birkenau en zaten we rond 8 uur aan het ontbijt. Toen gingen we om 9 uur de bus in met onze gids Claudia. Dat was ongeveer een uurtje rijden en toen waren we aangekomen in Auschwitz. We hadden tot ongeveer 1 uur een rondleiding in Auschwitz. Wat veel indruk op ons maakte waren de vele spullen die er lagen gesorteerd. Dat er mensenhaar verkocht werd om dekens van te maken. Dat er ook kinderen op de foto’s stonden en hun kleren nog onder de foto hing. Er was ook een gevangenis in Auschwitz. Dat vonden we ook wel bizar. Mensen moesten daar met 4 personen in een heel klein hokje staan omdat ze iets hadden gedaan wat de Duitsers niet goed vonden. Dan kon bijvoorbeeld zijn omdat ze brood van een ander hadden gestolen. Daarna gingen we weer de bus in om naar Birkenau te gaan dat was niet zo ver en daar hadden we een rondleiding tot half 4. Het was allemaal heel indrukwekkend en bijzonder om te zien. We konden maar niet begrijpen dat mensen dit elkaar aan konden doen, zo onwerkelijk. Hoe wreed mensen elkaar daar behandelden alsof het objecten waren. In de barakken hebben we samen gesproken over wat er daar gebeurd was. Hoe bizar dat mensen naast andere mensen moesten liggen die overleden waren. We hadden het er ook over dat onze bedden dan toch niet zo hard waren. En dat er zoveel mensen in 1 zo’n barak zaten. We waren er echt heel erg van onder de indruk en we snappen dat alle mensen die de oorlog hebben overleefd een trauma hieraan hebben overgehouden!
Daarna gingen we de bus in terug naar het hotel, en ‘s avonds zijn we naar de McDonald’s gegaan voor het avondeten.
De dag van vertrek. We hadden deze ochtend rond half 9 het ontbijt, zodat we nog genoeg tijd hadden om onze spullen in te pakken. Na het ontbijt ging iedereen zijn spullen inpakken en een de kamer opruimen. Om 11.00 vertrok onze bus en we gingen met 3 wat kleinere busjes richting het vliegveld in Krakau, dit was gelukkig maar een kwartiertje rijden. We vlogen om kwart over 1 en moesten dus eventjes wachten en konden daarna het vliegtuig alweer in. Rond 3 uur kwamen we weer aan in Eindhoven en gingen we eerst even voor iedereen een broodje halen. Toen met de auto terug naar Lemelerveld, wel wat file onderweg, dus kwamen rond half 7 in Lemelerveld bij het parochiecentrum aan. Onze ouders stonden ons daar op te wachten en daarna gingen we nog met iedereen soep en broodjes eten. Samen konden we de verhalen vertellen aan onze ouders over deze bijzondere dagen. Het was een mooie week samen, we hebben veel gezien en ook veel lol gehad samen. Auschwitz- Birkenau heeft veel indruk op ons gemaakt. Iets wat we nooit zullen vergeten!